Obchodní středisko Uran je koncipováno jako plochý kvádr s hladce připojenými objemy nástaveb výtahů a vzduchotechniky. Fasády s červenohnědým keramickým obkladem jsou prolomeny pouze několika drobnými, geometricky tvarovanými okny. Klidná horizontální linie stavby pokorně ustupuje výhledu na nedaleký augustiniánský klášter, kostel sv. Máří Magdaleny i secesní kavárnu Union.

Předepsaný skelet MS-71 neumožňoval Emilu Přikrylovi vytvořit kompozici s tradičně působícím nárožím, proto sloupy skryl do plechových tubusů, díky nimž mohl záměr naplnit. Prodejní plocha pojatá jako propojený celek s nosnými sloupy připomíná krytou tržnici.

Téměř současně se svou realizací přišlo obchodní středisko o urbanistické souvislosti – postupně bylo zbouráno několik okolních domovních bloků, na které navazovalo. Uran nejenže ztratil své přirozené prostředí, ale také byl prolukou odstřižen od města. V sousedství OD Uran byl mezi lety 1984 a 1990 dle návrhu Jiřího Suchomela postaven kulturní dům Crystal. Autoři obou staveb spolupracovali na jejich optickém i funkčním provázání.

Budova prošla dvěma přestavbami – v roce 1993 adaptací interiérů pro OD Banco, v roce 1998 stavební úpravou pro supermarket Delvita. Přes přestavby si stavba zachovala množství původních prvků i rozvržení fasád, zejména v exteriéru. V posledních letech však došlo k částečnému nahrazení keramického obkladu. Na jaře roku 2011 byla zveřejněna zpráva, že majitel chce objekt zbourat a postavit na jeho místě novou nákupní galerii. Na obranu Uranu se postavila odborná veřejnost. Česká komora architektů podala návrh na prohlášení Uranu kulturní památkou, který Ministerstvo kultury zamítlo. K demolici však dosud nedošlo.

Základní literatura a prameny:

Centro commerciale a Česká Lípa 1978–1983, Casabella DXII, 1985, č. 4, s. 12–13;

Jan Sapák, Obchodní dům Uran, Československý architekt XXXI, 1985, č. 23, s. 3;

Jana Ševčíková – Jiří Ševčík, Postmodernismus a my, Umění a řemesla XXXI, 1987, č. 4, s. 20–22, a č. 5, s. 61–66 a 74;

Radomíra Sedláková, Současná ohlédnutí zpět, Architektura ČSR XLVI, 1987, č. 5, s. 412–415;

Rostislav Švácha, Energie geometrie, in: Soňa Ryndová – Rostislav Švácha et al., Emil Přikryl a jeho škola, Praha 1995, s. 37–59;

Petr Kratochvíl, Architektura sedmdesátých a osmdesátých let, in: Marie Platovská – Rostislav Švácha (eds.), Dějiny českého výtvarného umění VI/1 1958/2000, Praha 2007, s. 409;

Eva Josková, Jižní okraj jádra České Lípy, in: Rostislav Švácha (ed.), Sial, Olomouc 2010, s. 224–229;

Jitka Kubištová, SIAL v České Lípě, Umění/Art LIX, 2011, č. 1, s. 59–95;

Ana Miljački, Cultural feedback loops of late socialism: Appropriation and transformation of postmodern tropes for Uran and Crystal in Česká Lípa, in: Vladimir Kulić (ed.), Second World Postmodernisms. Architecture and Society under Late Socialism, London/New York 2019, s. 163–179.

Autor/autoři hesla:

Pavel Svoboda, Tereza Poláčková, Miroslav Pavel